Последние исследования показали, что антитела к Covid-19 могут исчезать уже через несколько месяцев. Однако, возможно, иммунитет от этой болезни формируют вовсе не они, а загадочные Т-клетки. Новые выводы ученых онадеждуют.

Ключи к этой загадке возникали понемногу. Сначала исследователи обнаружили пациентов, которые выздоровели от Covid-19, но странным образом не имели к ней антител. Далее выяснилось, что таких людей может быть немало.

Затем стало известно, что много у кого антитела сначала появились, но за несколько месяцев исчезли.

Другими словами, хотя антитела и помогают отследить распространение пандемии, очевидно, они не играют такой важной роли в иммунитете, как мы считали раньше.

Если нам нужен долгосрочный защиту от коронавірусної болезни, его придется искать в другом месте.

Пока весь мир был занят антителами, исследователи начали осознавать, что существует другая форма иммунитета, которая годами скрывается в нашем организме.

Речь идет о довольно загадочные Т-лимфоциты, которые могут сыграть решающую роль в нашей борьбе с Covid-19.

Это иммунные клетки, главная задача которых — выявлять и обезвреживать возбудителей, которые попали к клеткам или уничтожать сами инфицированные клетки. Белки на поверхности Т-клеток соединяются с белками на поверхности непрошенных гостей в организме, разрушая их таким образом.

Т-клетки имеют триллионы возможных версий поверхностных белков, каждый из которых распознает различные мишени. Поскольку Т-клетки остаются в крови в течение многих лет после перенесенной инфекции, они также способствуют «долговременной памяти» иммунной системы и позволяют ему быстрее и эффективнее реагировать, когда она вновь сталкивается со старым врагом.

Несколько исследований показали, что у людей, которые переболели Covid-19, остаются Т-клетки, способны распознавать вирус, независимо от того, испытывают ли они симптомы болезни.

Это понятно. Впрочем, недавно ученые обнаружили более загадочный нюанс. Выяснилось, что у некоторых людей тест на антитела к Covid-19 может быть отрицательным, а на Т-клетки, которые способны распознать вирус — позитивным.

Это заставило предположить, что определенный уровень иммунитета против заболевания может быть вдвое более распространенным, чем считалось раньше.

Определенный уровень иммунитета против заболевания может быть вдвое более распространенным, чем считалось ранее

Однако самой большой загадкой стал тот факт, что ученые обнаружили специфические к Covid-19 Т-клетки в образцах крови, взятых за годы до начала пандемии.

Получается, что некоторые люди уже имели определенную степень иммунитета к коронавирус, еще до того как им заболел первый человек.

Как выяснилось, на удивление много людей, 40-60% из тех, кто никогда не контактув с вирусом, имеют такие Т-клетки.

Похоже, что Т-клетки и является тайным источником иммунитета к Covid-19.

Это открытие помогает понять некоторые вещи, которые до сих пор оставались загадочными. Во-первых, стремительный рост риска болезни с возрастом, а во-вторых, непонятна ученым способность вируса разрушать селезенку.

СПИД — это собственно и есть болезнь Т-клеток, уничтожает вирус иммунодефицита человека

Исследование Т-клеток является не только вопросом научной любознательности. Если ученые будут знать, какие аспекты иммунной системы являются самыми важными, они могут разработать эффективные вакцины и методы лечения болезни.

Как формируется иммунитет

О Т-клетки или Т-лимфоциты мало кто помнит с уроков биологии. Впрочем, чтобы понять их важность для иммунитета, стоит посмотреть на то, что происходит с организмом на поздней стадии Спида.

Стойкая лихорадка, язвы, усталость, потеря веса, а иногда и раковые опухоли. Обычно безвредные бактерии, как грибок Candida albicans, который является на коже людей, начинают захватывать организм.

В течение месяцев или лет ВИЧ устраивает своеобразный геноцид Т-клеток, он их подавляет, попадает внутрь них и систематически заставляет их совершать самоубийство.

«ВИЧ уничтожает большую их часть», — объясняет Эдриан Хейдей, профессор иммунологии из Королевского колледжа Лондона и руководитель группы в Институте Фрэнсиса Крика.

«Это показывает, насколько важны эти клетки, а также то, что одних антител в борьбе с инфекциями недостаточно».

Во время нормальной иммунной реакции, например, на вирус гриппа — первой линией защиты возникает врожденная иммунная система, которая включает тревогу при помощи лейкоцитов и других химических сигналов.

Это инициирует выработку антител, которое начинается через несколько недель.

Появляется все больше доказательств, что некоторые люди имеют скрытый защита от Covid-19

«Параллельно с этим, примерно на четвертый-пятый день после заражения, начинают активизироваться Т-лимфоциты, которые распознают клетки, зараженные вирусом», — говорит Хейдей.

Т-лимфоциты быстро и жестоко уничтожают зараженные клетки или собственноручно, или с помощью других элементов иммунной системы. Таким образом вируса не удается превратить здоровые клетки в фабрики по производству своих патогенных копий.

Новость хорошая и плохая

Итак, что нам известно о Т-клетки и Covid-19?

«Глядя на пациентов Covid-19, а также тех, кто переболел в легкой форме, можно с уверенностью сказать, что Т-клетки реагируют на коронавирус», — говорит Хейдей.

«Это очень хорошая новость для тех, кто занимается разработкой вакцины, потому что мы способны создать Т-клетки, которые распознают вирус. Это — хорошая новость».

На самом деле, одна из вакцин, которую сейчас разрабатывают исследователи из Оксфордского университета, уже показала, что кроме антител она побуждает организм к выработке Т-лимфоцитов.

Об испытаниях этой вакцины мы недавно писали в материале Как я тестировал вакцину от Covid-19: рассказ корреспондента.

Об эффективности этой вакцины говорить пока еще рано, но один из членов исследовательской группы сказал BBC News, что первые результаты «чрезвычайно обнадеживающими».

Впрочем, есть одно «но». У многих пациентов, госпитализированных с тяжелым течением Covid-19, реакция Т-клеток пошла не совсем по плану.

«То, что происходит со многими Т-клетками в таком случае, немного напоминает свадебную вечеринку или мальчишник, которые вышли из-под контроля. Активность Т-лимфоцитов безумно растет и распространяется, но некоторые клетки также просто исчезают из крови».

Т-клетки остаются в организме в течение многих лет, обеспечивая иммунную систему долговременной памятью

Одна из теорий заключается в том, что Т-клетки перенаправляются туда, где они нужны больше всего, например, в легкие. Однако исследователи считают, что, скорее всего, большинство из них погибает.

«Вскрытие пациентов Covid-19 показывает некроз тканей, который является, по сути, гниением», — объясняет профессор Хейдей. Прежде всего это проявляется в районе селезенки и лимфатических желез, где живут Т-клетки.

Плохая новость в том, что некроз селезенки является признаком заболевания Т-клеток, при котором иммунные клетки атакуются самих себя.

«Такую же картину мы наблюдаем у умерших от Спида», — говорит исследователь.

Уменьшение количества Т-клеток с возрастом, также объясняет, почему пожилые люди намного тяжелее переносят Covid-19

«Но ВИЧ — это вирус, который инфицирует Т-клетки, они являются его главной мишенью». Однако доказательств того, что коронавирус также способен это делать, пока нет.

«Это можно объяснить многими вещами, однако единого ответа нет», — говорит Хейдей.

«Получается, что Т-клетки способны вас защищать в течение многих лет. Но когда человек заболеет, они же и выбивают у нее почву из-под ног».

Уменьшение количества Т-клеток, которое происходит с возрастом, также объясняет, почему пожилые люди намного тяжелее переносят Covid-19.

«Примерно в возрасте 30-х годов, тимус, или загрудинная железа начинает сокращаться, уменьшая производство Т-клеток», — отмечает профессор иммунологии.

Что это означает для долгосрочного иммунитета?

Предположение, что коронавирусы вызывают появление устойчивых Т-клеток, недавно вдохновило ученых проверить старые образцы крови, взятые у людей между 2015 и 2018 годами.

Тот факт, что иммунная система некоторых из них научилась распознавать Covid-19 задолго до начала пандемии, свидетельствует, что их организм уже сталкивался в прошлом с вирусами гриппа, которые имели схожие поверхностные белки.

Хотя антитела очень важны для отслеживания распространения Covid-19, спасут нас в конце концов не они

К сожалению, ученые пока не проверяли, появляются в организме Т-клетки в ответ на любой из коронавирусов, которые вызывают простуду.

«Получить финансирование на такое исследование требует геркулесівських усилий», — говорит Хейдей. Исследования ОРВИ вышли из моды в 1980-х годах, они застряли на месте и ученые начали переходить к других проектов, как исследование ВИЧ.

Исследователи натолкнулись на трудности: простуду может вызвать любой из сотен вирусных штаммов, многие из которых постоянно мутируют.

Поможет ли это создать вакцину?

Если перенесенные в прошлом простуды способствуют более легкому течению Covid-19, это дает хороший шанс на разработку эффективной вакцины. Ведь это доказывает, что Т-клетки способны обеспечивать защиту в течение длительного времени.

Но даже если это не так, участие Т-клеток все равно может быть полезной, — и что больше мы понимаем, что происходит, тем лучше.

Хейдей объясняет, что способ разработки вакцин зависит от типа иммунной реакции, которые надеются получить ученые. Один из них провоцирует выработку антител — свободных белков, которые могут связываться с патогенными микроорганизмы и нейтрализовать их или транспортировать их в другую часть иммунной системы.

Другие виды иммунного ответа могут привлекать Т-клетки или провоцировать реакцию со стороны других элементов иммунной системы.

«На самом деле существует множество способов создания вакцины», — говорит Хейдей. Ученого прежде всего радует то, что иммунная система очень хорошо распознает вирус Covid-19, даже у тех пациентов, кто тяжело переносит болезнь.

«Поэтому, если мы научимся останавливать вред, который коронавирус наносит Т-клеткам пациентов, мы сможем гораздо лучше контролировать заболевание».

Похоже, уже скоро мы услышим о Т-клетки гораздо больше.

Прочитатиоригінал этой статьи на английском языке можно на сайте BBC Future.

Хотите поделиться с нами своими жизненными историями? Напишите о себе на адрес questions.ukrainian@bbc.co.uk и наши журналисты с вами свяжутся.

Хотите получать главное в мессенджер? Подписывайтесь на наш Telegram или Viber!

Также на эту тему

• Наука
  • Коронавирус
  • Вакцины
  • Здоровья

207 КОММЕНТАРИИ

1. Unquestionably believe that which you stated.

Your favorite justification seemed to be on the web the simplest thing to be
    aware of. I say to you, I definitely get irked while people consider worries that they just don’t know about.

You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people can take
    a signal. Will likely be back to get more. Thanks

Also visit my web page http://www.memorytoday.com

2. Undeniably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the net the
    easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people consider worries that
    they just don’t know about. You managed to
    hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having
    side-effects , people could take a signal. Will likely be back
    to get more. Thanks

My blog post: http://clubriders.men/viewtopic.php?id=358332

3. I have been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts in this kind of space
    . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site.
    Reading this info So i am glad to show that I’ve a very excellent uncanny feeling I discovered exactly what I needed.
    I such a lot unquestionably will make certain to don’t put out of your mind this web site and provides it a look on a relentless basis.

Also visit my web site :: forum.adm-tolka.ru

4. First of all I would like to say great blog! I had a quick question which I’d
    like to ask if you do not mind. I was interested to know how you center yourself and clear
    your head before writing. I’ve had trouble clearing my thoughts in getting
    my thoughts out there. I truly do enjoy writing however it
    just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be lost just trying to
    figure out how to begin. Any ideas or tips?
    Thanks!

5. Excellent beat ! I wish to apprentice even as you amend your
    website, how could i subscribe for a weblog site?
    The account aided me a applicable deal. I were tiny bit
    acquainted of this your broadcast provided brilliant clear
    concept

my website — Makayla

6. First off I want to say excellent blog! I had a
    quick question that I’d like to ask if you don’t mind. I was
    curious to find out how you center yourself and clear
    your thoughts prior to writing. I’ve had a difficult time clearing my thoughts in getting my
    thoughts out there. I truly do take pleasure in writing
    however it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally lost simply just trying to figure out how
    to begin. Any suggestions or hints? Kudos!

Review my blog post: http://www.memorytoday.com

7. Thank you for your blog post. Brown and I are saving to get a new ebook on this topic and your article
    has made people like us to save all of our money.
    Your thinking really resolved all our concerns.
    In fact, in excess of what we had acknowledged just before we came across your excellent blog.
    My spouse and i no longer nurture doubts plus a troubled
    mind because you have attended to the needs in this post.
    Thanks

Feel free to visit my web site kebe.top

8. Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and
    sources back to your site? My website is in the exact same area of interest
    as yours and my users would really benefit from a
    lot of the information you provide here. Please let me know if this ok with you.
    Regards!

Here is my blog … http://www.aniene.net

9. Whats up are using WordPress for your blog platform? I’m new to
    the blog world but I’m trying to get started and create my
    own. Do you require any html coding knowledge to make your
    own blog? Any help would be greatly appreciated!

Here is my blog post — mi77b.cn

10. Hey! I know this is kind of off topic but I was wondering which blog platform are you using for this
    site? I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m
    looking at alternatives for another platform.

I would be great if you could point me in the direction of
    a good platform.

Stop by my homepage :: http://www.lubertsi.net

11. I was just looking for this information for some time.
    After six hours of continuous Googleing, at last I got it in your site.

I wonder what’s the lack of Google strategy that do not rank this kind of informative sites in top of the
    list. Generally the top web sites are full of garbage.

Check out my web blog Anna

12. Excellent goods from you, man. I have have in mind your stuff previous to and you are just extremely fantastic.

I really like what you’ve acquired here, certainly like what you’re stating and the
    way through which you assert it. You’re making it enjoyable and you continue to take care of to keep it smart.

I can’t wait to read much more from you. That is actually a wonderful site.

Feel free to visit my blog post … http://www.aniene.net

13. When I originally commented I clicked the «Notify me when new comments are added» checkbox and now each time a comment is added I get several e-mails with the same comment.

Is there any way you can remove me from that service? Appreciate it!

14. Hi there would you mind sharing which blog platform you’re working
    with? I’m looking to start my own blog soon but I’m having a difficult
    time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking
    for something completely unique. P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!

Have a look at my web-site … clubriders.men

15. I’ve been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog posts
    on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled
    upon this website. Studying this info So i’m satisfied to
    exhibit that I’ve an incredibly excellent uncanny feeling I discovered just what
    I needed. I such a lot no doubt will make sure to do not overlook this web site and provides it a look regularly.

Visit my blog post :: http://www.qijiang520.com

16. Hi would you mind stating which blog platform you’re using?
    I’m going to start my own blog in the near future but I’m having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs
    and I’m looking for something unique. P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!

Also visit my webpage :: http://haojiafu.net/forum.php?mod=viewthread&tid=830641

17. I wish to show some appreciation to this writer
    just for bailing me out of this predicament. As a result of looking out throughout the the net and finding principles that were not pleasant, I
    assumed my life was done. Being alive devoid of the
    answers to the problems you’ve fixed as a result of your main review
    is a critical case, and the kind that could have in a
    wrong way damaged my career if I hadn’t discovered your blog
    post. Your good talents and kindness in playing with all things was helpful.
    I am not sure what I would’ve done if I hadn’t come
    across such a thing like this. I’m able to at this point look ahead to
    my future. Thank you so much for this impressive and results-oriented guide.

I will not be reluctant to refer the blog to any person who should have guidelines about this issue.

Here is my homepage; http://usedtiresbrowardcounty.com/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=ParerCorey

18. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any
    widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time
    and was hoping maybe you would have some experience with something
    like this. Please let me know if you run into anything.
    I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

My webpage: haojiafu.net

19. It’s a shame you don’t have a donate button!
    I’d definitely donate to this outstanding blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my
    Google account. I look forward to brand new updates and will talk about this site with my Facebook group.

Talk soon!

my site: clubriders.men

20. hi!,I like your writing so a lot! percentage we keep in touch more approximately your post on AOL?

I require an expert on this space to solve my problem.
    May be that’s you! Having a look ahead to see you.

Feel free to visit my blog post :: Mollie

21. Excellent site you have here but I was curious if you knew
    of any discussion boards that cover the same topics discussed in this article?
    I’d really like to be a part of group where I can get responses from other knowledgeable
    individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know.
    Cheers!

My web page: http://chengdian.cc

22. Merely to follow up on the up-date of this theme on your blog and would really want to let you know how much I valued the time you
    took to write this helpful post. In the post,
    you really spoke regarding how to really handle this
    issue with all convenience. It would be my personal pleasure to accumulate some more tips from your blog and come up to offer other
    people what I learned from you. Thank you for your usual good effort.

Also visit my blog: https://www.qijiang520.com/thread-74508-1-1.html

23. Thank you for your site post. Thomas and I are saving for just a new e book on this matter and your article has
    made us to save the money. Your opinions really resolved all our problems.
    In fact, more than what we had thought of previous to the time we came across your superb blog.
    I actually no longer have doubts plus a troubled mind because you have attended
    to our needs in this post. Thanks

Feel free to surf to my site … mpc-install.com

24. I wanted to put you that little note to finally thank you so much again for your stunning advice you’ve shared on this site.
    It’s really incredibly open-handed with people like you in giving
    openly precisely what numerous people would’ve sold for
    an e-book to generate some bucks for themselves, certainly considering that you could possibly have tried it in case you wanted.
    The advice likewise served like a good way to be certain that other people have a similar fervor like my personal own to figure out more and
    more when considering this condition. I am sure there
    are lots of more enjoyable periods up front for individuals that view
    your website.

Also visit my page; mpc-install.com

25. First of all I want to say wonderful blog! I had a quick question that I’d like
    to ask if you do not mind. I was curious to know how you center yourself and clear your thoughts before writing.
    I’ve had trouble clearing my thoughts in getting my ideas out there.
    I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first
    10 to 15 minutes are usually wasted simply just trying to figure out how to begin. Any ideas
    or hints? Many thanks!

my site — chengdian.cc

26. Thank you for your site post. Jones and I have already been saving to buy a
    new ebook on this issue and your article has made us all to save money.
    Your ideas really answered all our problems. In fact, above what we had recognized in advance of the time we came upon your great blog.
    I actually no longer nurture doubts as well as a
    troubled mind because you have attended to our needs right here.
    Thanks

Feel free to surf to my site https://kebe.top/viewtopic.php?id=1685066

27. Hey there I am so excited I found your webpage, I really found you
    by error, while I was searching on Yahoo for something
    else, Nonetheless I am here now and would just like to say thank you for a
    tremendous post and a all round interesting blog (I also love the theme/design),
    I don?t have time to read through it all at the moment but I
    have saved it and also included your RSS feeds, so when I have
    time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the fantastic work.

Also visit my site :: frun-test.sakura.ne.jp

28. I’ll right away seize your rss as I can not in finding your email subscription hyperlink or e-newsletter service.
    Do you’ve any? Kindly allow me understand in order that I may subscribe.
    Thanks.

Have a look at my web site — Gus

29. Simply to follow up on the up-date of this subject on your blog and want to
    let you know just how much I loved the time you
    took to write this useful post. In the post, you actually spoke on how to really handle this problem with all convenience.

It would be my own pleasure to get together some more suggestions from your web-site and come as much as offer some
    others what I learned from you. Thank you for your usual fantastic effort.

My web page: mpc-install.com

30. Hi, i feel that i saw you visited my web site thus i came to go back the prefer?.I’m trying to in finding issues to improve my site!I guess its adequate to make use of some of
    your ideas!!

31. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the
    book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a little bit, but instead of
    that, this is excellent blog. A fantastic read.
    I will definitely be back.

Stop by my homepage — http://www.goldenanapa.ru/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=GwinAngelita

32. Good ? I should definitely pronounce, impressed with your web
    site. I had no trouble navigating through all the tabs and
    related info ended up being truly simple to do to access.
    I recently found what I hoped for before you know it in the
    least. Quite unusual. Is likely to appreciate
    it for those who add forums or something, website theme .

a tones way for your customer to communicate. Excellent task.

Take a look at my webpage: Solvolt Review

33. I have been browsing on-line more than three hours these days,
    but I never discovered any attention-grabbing article like yours.
    It is pretty price sufficient for me. Personally, if all webmasters and bloggers made just
    right content material as you did, the net will probably be a lot more helpful than ever before.

34. My partner and i still can’t quite believe that I could possibly be one of those reading the important points found on this blog.
    My family and I are sincerely thankful for your generosity and for giving me the opportunity to pursue my chosen career path.
    Thank you for the important information I acquired
    from your website.

my webpage … Nitro Strive Reviews

35. Can I simply say what a comfort to uncover somebody who truly knows what they’re talking about on the net.
    You definitely understand how to bring a problem to light and make it important.
    More and more people have to look at this and understand this
    side of the story. It’s surprising you’re not more popular since you
    most certainly possess the gift.

my website http://www.1stanapa.ru

36. With havin so much content do you ever run into
    any issues of plagorism or copyright violation? My website has a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced but it seems a lot of it is popping
    it up all over the internet without my authorization.
    Do you know any ways to help prevent content from being
    stolen? I’d certainly appreciate it.

Also visit my web site :: kannikar.com

37. Greetings! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?
    My site goes over a lot of the same subjects
    as yours and I believe we could greatly benefit from each other.
    If you are interested feel free to shoot me an email.
    I look forward to hearing from you! Awesome blog by the
    way!

Feel free to surf to my site … togopolitico.com

38. Greate article. Keep posting such kind of info on your blog.

Im really impressed by your site.
    Hey there, You’ve performed a great job. I will certainly digg it and in my opinion recommend to my friends.

I am confident they will be benefited from this website.

39. Great — I should definitely pronounce, impressed with your
    site. I had no trouble navigating through all the tabs as
    well as related info ended up being truly easy to do to access.
    I recently found what I hoped for before you know
    it at all. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for
    those who add forums or something, site theme . a tones way for your client to communicate.
    Excellent task.

Stop by my page; Ardent Male Enhancement Review

40. I loved as much as you’ll receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish.
    nonetheless, you command get bought an edginess over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly very often inside case you
    shield this hike.

my web-site … Ilok Air Review

41. Right here is the right site for everyone who
    would like to find out about this topic. You realize so much its almost tough to argue
    with you (not that I actually will need to…HaHa).
    You certainly put a brand new spin on a topic that’s been written about for a long time.

Wonderful stuff, just wonderful!

42. I do not know if it’s just me or if perhaps everyone else encountering
    problems with your blog. It looks like some of the text within your content are running off the screen. Can somebody
    else please comment and let me know if this is
    happening to them too? This could be a issue with my internet browser because I’ve had this happen before.

Appreciate it

43. Thank you, I’ve recently been looking for information approximately this subject for a while and yours is the
    best I’ve came upon till now. However, what about the conclusion? Are you positive in regards to the supply?

44. Please let me know if you’re looking for a article writer for your blog.
    You have some really great posts and I believe I would be a good asset.

If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love
    to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please blast me an email if interested. Regards!

Here is my site :: kids smoking

45. Howdy! I know this is kind of off-topic but I
    needed to ask. Does operating a well-established website like yours require
    a massive amount work? I am brand new to blogging however I do write in my
    journal daily. I’d like to start a blog so I can easily share my experience and thoughts online.
    Please let me know if you have any suggestions or tips for new aspiring bloggers.
    Appreciate it!

Please enter your comment!
Please enter your name here